Izšel je Ubuntu 24.04 LTS

Canonical je se je držal roka izdaje in pravočasno izdal Ubuntu 24.04. Kot običajno, različica LTS ponuja veliko razvoja, ne pa kaj zares prelomnega. Kar je dobro…

Canonical je izdal različico 24.04 LTS svoje distribucije Linuxa Ubuntu Linux. Ker gre za različico z dolgotrajno podporo (LTS – Long Term Support), so jo nestrpno pričakovali predvsem skrbniki sistemov. Kot je to običajno, različice LST izidejo nekaj kasneje kot »navadne«, namenjene običajnim uporabnikom. To pa zato, ker različice LTS ponujajo dolgotrajno podporo strankam, ki zanjo plačujejo posebej. V praksi to pomeni, da bodo popravki in kritične posodobitve običajnim uporabnikom na voljo pet let po izidu, za uporabnike Ubuntu Pro s plačljivim vzdrževanjem pa po novem kar 12 let. To pa so v in formacijskem svetu že kar svetopisemske razsežnosti…

Ena najbolj opaznih novosti za tiste uporabnike, ki dejansko uporabljajo Ubuntu in ne enega od okusov, kot sta Kubuntu s KDE ali Xubuntu z Xfce, je seveda GNOME 46. Ta se ponaša s številnimi praktičnimi funkcijami, kot sta spremenljiva hitrost osveževanja v sistemih z grafičnimi procesorji NVIDIA in bistveno izboljšana obvestila na namizju, na voljo pa je tudi pogovorni dialog za hitre nastavitve iz okolja GNOME. Na splošno programi, ki sodijo v namizje, s svojimi uporabniki komunicirajo precej bolje kot prej. Na primer orodja, kot je upravitelj datotek Nautilus, ki imajo v okolju GNOME 46 možnost prikazovanja lastnih obvestil, na primer ob zaključku postopka kopiranja.

Več…

No Comments

IBM nadaljuje z »oblačnimi« nakupi

Po družbah Red Hat in Apptio IBM z nakupom družbe HashiCorp še dodatno širi svojo mozaik podjetij za poslovanje v oblaku.

IBM za 6,4 milijarde ameriških dolarjev kupuje podjetje HashiCorp, ki je specializirano za orodja za poslovanje v oblaku. Tiskovna agencija Reuters je ob sklicevanju na notranje strokovnjake pred časom namignila, da bo naslednji IBM-ov milijardni prevzem 23. aprila 2024, zdaj pa je podjetje posel tudi uradno potrdilo.

IBM pravi, da želi z nakupom družbe HashiCorp ustvariti celovito celovito platformo hibridnega oblaka. HashiCorp prinaša ustrezne vire in znanja za izkoriščanje sinergijskih učinkov na dokazano rastočih področjih Red Hat, Watsonx, varnost podatkov, avtomatizacija IT in svetovanje. S tem IBM namiguje predvsem na storitve in orodja družbe HashiCorp, ki so pomembna za poslovanje v oblaku, zlasti Terraform in Vault. Terraform je eno najbolj razširjenih orodij za infrastrukturo kot kodo, ki se lahko uporablja za samodejno ustvarjanje, upravljanje in odstranjevanje strežniške in omrežne infrastrukture – ne glede na dejansko infrastrukturo pod njo. Bo pa Veliki modri moral razmisliti, kaj s potezo, s katero je HashiCorp lani povzročil veliko nemira v odprtokodnem taboru, ko je spremenil smer licence v Business Source License (BSL) 1.1.

Več…

No Comments

Audacity 3.5

Zvočno orodje Audacity v novi različici ponuja tudi prepoznavo tempa, časovno raztezanje ter brezizgubno sprememba višine tona.

Razvijalci priljubljenega zvočnega orodja Audacity so izdali različico 3.5, ki ponuja nekaj novih funkcij in popravkov napak. V seznamu sprememb za različico Audacity 3.5 je razvojna ekipa programa zapisala, da orodje zdaj podpira shranjevanje v oblak na portalu audio.com, kar naj bi uporabnikom omogočilo delo z vsemi napravami, skupno rabo vsebine in sodelovanje,  če gre kaj narobe, pa je mogoče preprosto obnoviti prejšnjo različico.

Razvijalci pojasnjujejo tudi, da lahko Audacity zdaj samodejno prepozna tempo uvoženih zvočnih vzorcev in zank (loops) ter jih po želji prilagodi želenemu tempu. Analiza se izvede s pomočjo analize zvoka in metapodatkov, ki jih vsebujejo datoteke. Če se ne želite zanašati na samodejno prepoznavanje hitrosti s pomočjo analize zvoka, lahko zanke pripravite tako, da kjer koli v imenu datoteke nastavite oznako tempa Acidizer ali zapišete hitrost na primer v obliki »123 bpm«.

Po besedah programerjev je nova funkcija tudi nedestruktivni premik višine tona, ki ga lahko uporabite tako, da držite pritisnjeno tipko Alt in hkrati pritisnete tipki za dvig ali spust. Do nje lahko dostopate tudi prek prelivnega menija za tremi pikami »…« neposredno na zvočnem posnetku in izbiro "Višina tona in hitrost …". S puščico, ki kaže navzgor ali navzdol, in številko ob njej program Audacity prikaže, za koliko je bila višina zvoka premaknjena. Funkcija ima možnost "Optimiziraj za glas …", ki je namenjena ohranjanju formantov med premikom višine.

Več…

No Comments

Kako se znajti v svetu odprte kode

Zanimiv vodič skozi odprtokodne licence za ustvarjalce, uporabnike in vse tiste, ki ste že ali bi še radi »zagrizli v odprtokodno življenje«…

Odprtokodnost neke programske opreme si nekateri predstavljajo kot nekaj, kart je mogoče uporabljati in spreminjati brez omejitev. A ni tako. Tudi v odprtokodnem svetu vladajo pravila, ki se jih je potrebno držati. Ta pravila so, tako kot pri plačljivih programih, zapisana v licencah oziroma licenčnih pogojih, kakšni so ti pogoji, pa določa ustvarjalec v skladu z nameni ustvarjalcev in skupnosti sodelujočih, saj vpliva na vidike, kot so uporaba, komercializacija, distribucija in drugi atributi projekta. A tudi proizvajalci oziroma razvijalci, se morajo pri določanju teh pogojev držati določeni pravil.

Teh pravil je kar nekaj in ker je tudi njihovih tvorcev kar nekaj, včasih pride do zmešnjave. Pravila namreč na eni strani določa oziroma koordinira Open Source Initiative (OSI), ki ima izdelan seznam več kot sto različnih licenc, potem je tu še Free Software Foundation, ki je malce bolj liberalen, pa še kdo bi se našel. In da bo zmešnjava še večja, se vse te licence s časom seveda spreminjajo in prilagajajo aktualnim potrebam, to pa pomeni, da je potrebno biti na tekočem.

Sliši se grozno, a ni tako hudo. Za razvijalce je najtežji prvi korak, v katerem se odločajo, pod katero licenco bodo izdali svoj izdelek, za uporabnike pa so omejitve več ali manj pomembne le v primeru, ko kodo prilagajajo svojem namenu oziroma vključujejo v svoje projekte. No, da bi bilo težav manj, vsake toliko izide kak vodič skozi odprtokodne licence in eden novejših je ta, ki so ga sestavili avtorji spletne strani The New Stack. Oglejte si ga, saj je dokaj zgoščen in opremljen z več ali manj vsemi potrebnimi povezavami.

Več…

No Comments

Odprto robotsko okolje

Odprta platforma za umetno inteligenco Hugging Face začenja svoj naslednji ambiciozni projekt: odprto okolje za robotiko.

Razvil ga bo znanstvenik Remi Cadene, kot je sporočil prek X (prej Twitter). Cadene je pred tem delal pri Tesli pri razvoju avtopilota in humanoidnega vsestranskega robota Optimus. Njegovo znanstveno delo se osredotoča na mehanizme, na katerih temelji inteligenca, in zlasti na reprodukcijo človeškega vedenja s pomočjo umetnih nevronskih mrež. V ta namen raziskuje nove arhitekture, metode učenja, teoretične okvire in zlasti pristope za razlago rezultatov in procesov odločanja sistemov umetne inteligence.

Podjetje Hugging Face je že razpisalo novo delovno mesto za nov projekt: iščejo inženirje robotike, ki bodo razvili poceni robotski sistem na podlagi odprte kode in globokega učenja. Njihove naloge bodo vključevale razvoj algoritmov za načrtovanje in nadzor gibanja ter zaznavanje in navigacijo.

Od svoje ustanovitve leta 2016 je Huggingface postal platforma par excellence za razvoj, izmenjavo in primerjalno analizo odprtih sistemov strojnega učenja. Infrastrukturo upravlja istoimensko francosko-ameriško podjetje. Pomembna storitev je knjižnica Transformers, ki uporabnikom sistema Huggingface zagotavlja odprtokodne implementacije modelov za slikovne, besedilne in zvočne naloge. Leta 2021 je podjetje Huggingface sprožilo pobudo BigScience za razvoj odprtokodnega modela LLM (Large Language Model) kot protiuteži lastniškim jezikovnim umetnim inteligencam podjetij OpenAI, Meta in Google. Leto pozneje je mreža neodvisnih raziskovalcev in manjših podjetij predstavila model BLOOM s 176 milijardami parametrov.

S svojim načrtovanim projektom robotike je podjetje Hugging Face naredilo logičen naslednji korak. Strojno usposobljeni sistemi namreč postajajo vse bolj multimodalni, kar pomeni, da hkrati obdelujejo vse več vrst vhodnih podatkov in jih prikazujejo na različne načine. Trenutno večinoma združujejo slike in besedilo, vendar se v usposabljanje multimodalnih modelov vse pogosteje vključujejo tudi avdio, video in senzorski podatki. Osrednji gradniki multimodalnih umetnih inteligenc so veliki jezikovni modeli, kot sta GPT ali LLaMA, saj so že ponotranjili precej obsežno znanje o svetu in ga pogosto znajo presenetljivo dobro uporabiti. Zato se z modeli LLMA vse pogosteje eksperimentira v robotiki, na primer za prevajanje kratkih navodil uporabnikov v podrobne zaporedne načrte za robote.

Več…

No Comments

Ubuntu Pro – dvanajst let podpore za različice LTS

Poslovni uporabniki operacijskega sistema Ubuntu lahko za dve dodatni leti podaljšajo podporo za različice LTS in to od 14.04 naprej.

Canonical zdaj ponuja dvanajstletno podporo za Ubuntu kot plačljivo razširitev licenc Pro. Ponudba je namenjena različicam LTS (Long Term Support) operacijskega sistema Linux, ki so standardno podprte pet let, kot del Ubuntu Pro pa deset let. Podjetja lahko zdaj prejmejo dve dodatni leti.

Poteza ni naključna: podpora za Ubuntu 14.04 LTS se bo končala ta mesec, uporabniki Ubuntu Pro pa jo bodo po želji lahko podaljšali, enako pa velja tudi za vse naslednje različice.

In kaj vključuje dodatna podpora? Pomembne varnostne posodobitve paketov iz glavnega in univerzalnega skladišča, ki vključujejo CVE z oznakami kritična, visoka in srednja, na voljo pa je tudi podpora Canonical Support po telefonu in prek kuponov (tickets).

Toda zakaj bi Canonical svoje stranke spodbujal, da še naprej uporabljajo tako star operacijski sistem, kot je Ubuntu 14.04? V napovedi omenjene novosti je izrecno poudarjeno, da sta dodatni dve leti namenjeni predvsem zagotavljanju varnosti v času tranzicije oziroma nadgradnje sistema in programske opreme.

Več…

No Comments

Odprtokodna miš

Če si želite sami izdelati svojo miško, potrebujete Arduino Pro Micro, možnost 3D-tiskanja ohišja in tale odprtokodni projekt.

Maker Ben je na svojem kanalu na YouTubu posnel potek dela od glinenega modela do končne miške.

Tehnično miška temelji na Arduinu Pro Micro, ki je povezan z laserskim senzorjem gibanja PMK3389IS-T3QU podjetja PIXART in rotacijskim kodirnikom PEC12R-4220F-S0024 podjetja Bourns. Gumbi za miško so bili izvedeni z mehanskimi nizkoprofilnimi gumbi za tipkovnico – skupaj jih je šest, po dva na gumb za miško in dva za palec na strani. Vrtljivi pretvornik zagotavlja kolesce za miško na strani za palec.

Ohišje je natisnjeno v 3D: ohišje je bilo izdelano tako, da je bil najprej iz gline oblikovan model, ki se popolnoma prilega roki. Ta model je bil nato fotografiran z vseh strani in pretvorjen v 3D-model z odprtokodno programsko opremo Meshroom, rezultat dodatno obdelal v programu Fusion360 in na koncu natisnjen.

Koda in datoteke Gerber so na voljo na strani projekta na GitHubu, prav tako je na voljo celoten seznam komponent. Vsi, ki si želite oblikovati svoje ohišje ali 3D-skenirati, boste na njej našli vse, kar potrebujejo za začetek.

Več…

No Comments

Musk napoveduje: Grok bo postal odprtokoden

Grok, klepetalni robot, ki ga pripravlja podjetje xAI Elona Muska, bo postal odprtokoden in že ta teden na voljo brezplačno.

Elon Musk je na konferenci X napovedal, da želi njegovo podjetje xAI, ki se ukvarja z umetno inteligenco, ta teden dati na voljo odprtokodno programsko opremo Grok. Grok je klepetalni robot, ki naj bi bil manj politično pristranski kot drugi modeli umetne inteligence, recimo ChatGPT. Kaj to konkretno pomeni, je precej nejasno, lahko pa domnevamo, da bo vseboval manj varoval in ovir, to pa lahko pomeni lažje ustvarjanje ponaredkov v slogu fotografij volilnih delavcev, ki mečejo glasovnice v koš, Joeja Bidena v bolnišnici in podobnih. Grok bi lahko bil sprva manj previden pri takšnih vsebinah.

To, da je Musk prav zdaj objavil svojo namero, da bo Grok postal odprtokoden, seveda ni nobeno naključje ampak del spora s podjetjem OpenAI, katerega soustanovitelj je bil pred približno desetimi leti. Podjetje je nekaj let kasneje zapustil, saj mu. kot je zdaj mogoče prebrati v objavljenih elektronskih sporočilih iz tistega časa, ni uspelo uveljaviti izključnega nadzora nad razvojem modelov umetne inteligence kot del podjetja Tesla. Menil je, da ni drugega načina, da bi postal dovolj velik, da bi lahko tekmoval z Googlom.  A zamere proti OpenAI so očitno še vedno prisotne, saj je Musk podjetje zdaj obtožil, da ni več odprto in da se oddaljuje od svojega prvotnega poslanstva.

OpenAI v odgovoru trdi, da se je Musk strinjal, ko so se odločili, da bodo »manj odprti«. »Raziskave in rezultati raziskav morajo ostati tajni«, je zapisal soustanovitelj Ilya Sutskever. »Z razvojem umetne inteligence bo vedno bolj smiselno, da smo manj odprti. 'Odprto' v besedi OpenAI namreč pomeni, da bi morali vsi imeti koristi od sadov umetne inteligence, za znanost, ki stoji za tem, pa je čisto v redu, če je ne delimo…«

Izdaja orodja Grok bi lahko pripomogla k zanimanju za tehnologijo umetne inteligence družbe xAI, ki je bilo doslej dokaj skromno. Podobno se je pred časom odločila Meta s svojim modelom umetne inteligence Llama 2, ki je med tem pridobila kar nekaj zanimanja med razvijalci.

Kakorkoli že, je Muskova poteza, da objavi Grok kot odprto kodo, sprožila nove razprave o prednostih in tveganjih, ki jih prinaša omogočanje dostopa do naprednih modelov umetne inteligence vsakomur. Nekateri strokovnjaki menijo, da lahko objava modelov umetne inteligence poveča preglednost in zanesljivost, drugi pa izražajo zaskrbljenost zaradi morebitnih nevarnosti neomejenega dostopa do zmogljive tehnologije umetne inteligence. ▪

No Comments

Tudi motocikli so lahko odprtokodni

Ekipa za električna vozila univerze MIT je predelala Ducatijev motocikel 900SS tako, da ga poganjajo gorivne celice in se z njim podalo na dirkališče v prepričanju, da lahko poberejo nekaj »fosilnih skalpov«.

Dvanajstčlanska ekipa se je odločila izdelati ta hibridni pogon na gorivne celice z namenom čim boljšega razumevanja tega relativno redko uporabljanega čistega goriva in v upanju, da bo njihov projekt spodbudil tudi druge, da poskusijo z njim in skušajo razviti tehnologije »majhnih vodikovih« vozil do te mere, da bodo komercialno (bolj) zanimivi. Zato je celoten projekt tudi odprotokoden.

Projekt razvijajo približno eno leto, začeli pa so z donatorskim motociklom Ducati Supersport iz leta 1999 iz katerega so odstranili motor z notranjim izgorevanjem in vse povezane dodatke, tako da je ostal le okvir z volanom, zavorami in vzmetenjem. Ker je od originala ostal le okvir s krmilom, zavorami in vzmetenjem. V ta preostanek, ki so ga krstili za »Toothless« (brezzobi), so nato vgradili električni pogonski sklop z majhno baterijo in neposrednim verižnim pogonom na zadnje kolo ter točkami za pritrditev nihajne roke. Vodikov sistem je bil dodan kot podaljševalnik dosega in je stalno črpal energijo iz Doosanove gorivne celice, ki se napaja iz plinske jeklenke, nameščene pod zadkom kolesa. Rezultat sicer ni nekaj, kar bi bilo ravno hudi prijetno za oko, a lepota ni prvotni cilj projekta.

V zgornjem videoposnetku kolo ni videti ravno hudo hitro, a to je bilo pričakovano, saj gre za potrditev koncepta. Zdaj, ko se je ta izkazal za dobrega, se ekipa pripravlja na zamenjavo običajnega električnega motorja s kakšnim bolj živahnim in zasnovanim po meri motocikla. Cilj je, da se izdela motocikel, ki bo konkurenčen bencinskim, a neprimerno bolj čist.

Zamisel o vodikovih motociklih ni nova, saj so jo v preteklih letih že nekajkrat predstavili azijski proizvajalci motociklov. Nazadnje Kawasaki, ki je letos pričel testirati svoj motocikel H2 prilagodil za zgorevanje vodika v 1000-kubičnem motorju z notranjim izgorevanjem.

In zakaj je MIT-jev projekt tako poseben? »Kolikor nam je znano,« je za MIT News povedal vodja projekta Aditya Mehrotra, »gre za prvo popolnoma odprtokodno, strogo dokumentirano, preizkušeno motorno kolo z gorivnimi celicami na svetu, izdano kot platforma. Nihče drug ni izdelal motornega kolesa in ga testiral na takšni ravni kot mi ter ga dokumentiral do te mere, da bi ga lahko kdo v prihodnosti dejansko uporabil in razširil ali uporabil v raziskavah.«

Več…

No Comments

Odprta koda proti samovolji podjetja

Eden glavni razvijalcev strežnika nginx se je odločil zapustiti projekt in zagnati svojega z imenom freenginx, ki bo »pravi odprtokodni«

Nginx je spletni strežnik, ki lahko deluje tudi kot povratni posrednik (Reverse Proxy), e-poštni posrednik (E-Mail-Proxy), izravnalnik obremenitve (Load Balancer) in predpomnilnik http (HTTP Cache), ki letos praznuje dvajseto obletnico obstoja. Projekt je leta 2002 zagnal Igor Sysoev in ga z licenco BSD prvič objavil leta 2004. Leta 2011 je bilo v Moskvi ustanovljeno komercialno podjetje Nginx, Inc, ki je poleg odprtokodne programske opreme izdalo tudi komercialno različico NGINX Plus. Leta 2019 je podjetje F5 Networks kupilo podjetje Nginx za 670 milijonov USD.

Eden od zaposlenih pri Nginx, kasneje pa tudi pri podjetju F5 Networks je bil tudi Maxim Dounin. Ko je podjetje po začetku ruske invazije v Ukrajini zaprlo svoje pisarne v Moskvi, je Maxim z njim sklenil dogovor, da kot prostovoljec še naprej sodeluje pri razvoju strežnika. A je bilo to sodelovanje relativno kratkega roka. V podjetju so se namreč, po mnenju Dounina, pričele dogajati stvari, s katerimi se ni strinjal. Največji problem je bil, da so »nekateri novi, netehnični vodje v podjetju F5 menili, da bolje vedo, kako voditi odprtokodne projekte, predvsem kar zadeva varnostne smernice. To je sicer njihova pravica, saj so lastniki projekta, a je s tem nginx prenehal biti brezplačna odprtokodni projekt, ki se vzdržuje za skupno dobro«, je zapisal v sporočilu za javnost. Zato se je umaknil iz projekta nginx in namesto tega začel alternativni projekt freenginx, katerega cilj je nadaljnji razvoj brez vmešavanja podjetij.

Več…

No Comments